Evaluation in preschool and ongoing teacher training

Authors

  • Juliana Corrêa Moreira Rede Pública Municipal de Santa Maria; Grupo de Investigação e Estudos Contemporâneos sobre a Educação Infantil (GIECEI), Santa Maria, RS, Brasil
  • Cleonice Maria Tomazzetti Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Grupo de Investigação e Estudos Contemporâneos sobre a Educação Infantil (GIECEI), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil; http://orcid.org/0000-0002-1976-4604

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4507

Keywords:

Educational Evaluation, Investigative Action, Ongoing Training, Preschool Education.

Abstract

This article presents results that were gathered during a Master’s study developed using an Educational Investigative-Action (EIA) method with a group of teachers from a public institution of preschool education in the municipal school system of Santa Maria, Rio Grande do Sul. The focus of the study was the evaluation used in preschool, in order to understand its relation to the quality of the pedagogical practices of teachers who work with children less than 3 years old. In addition, the present study investigated the evaluation practices performed in that context, bearing in mind the qualification of the pedagogic practices based on reflective process generated in the teachers. The results indicate that this is a process under development in the studied context. Furthermore, the potential of evaluation for ongoing teacher training is made evident and, consequently, for the qualification of childhood educational contexts.

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Author Biographies

Juliana Corrêa Moreira, Rede Pública Municipal de Santa Maria; Grupo de Investigação e Estudos Contemporâneos sobre a Educação Infantil (GIECEI), Santa Maria, RS, Brasil

Pedagoga (UFSM/2002); Especialista em Docência na Educação Infantil (UFSM/ 2013); Mestre em Educação (PPGE/UFSM/2015). Atualmente é professora de Educação Infantil na Rede Pública Municipal de Santa Maria/RS, Brasil.

Cleonice Maria Tomazzetti, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Grupo de Investigação e Estudos Contemporâneos sobre a Educação Infantil (GIECEI), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil;

Pedagoga, professora do ensino superior, formadora de professores para a educação básica, com ênfase para a área da Educação Infantil. Atualmente é professora colaboradora na UFSCar, atuando junto ao Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (CECH) como professora na graduação em Pedagogia e no Programa de Pós Graduação em Educação - Mestrado Profissional em Educação (2014-2018), e no Programa de Pós Graduação em Educação da UFSM como orientadora, desde 2008.

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Published

2018-08-31

How to Cite

Moreira, J. C., & Tomazzetti, C. M. (2018). Evaluation in preschool and ongoing teacher training. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(71), 504–527. https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4507