Dimensionality and proficiency scale at an interdisciplinary test
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v30i74.5324Keywords:
Item Response Theory, Assessment Scale, Factor Analysis, Admission Exam.Abstract
This paper analyzes the dimensionality of the general knowledge test for admission into the Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp) and consolidates the construction of a scale in a test that includes items associated with the various subjects forming the high school curriculum in the state of São Paulo. Although the test is an interdisciplinary one, this study shows the feasibility of adopting a one-dimensional measure through item response theory. In addition, we used full information factor analysis to map the skills and competencies measured by the test. The main factors found were logical reasoning, proficiency in English and knowledge of Humanities.Downloads
References
AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION; AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION; NATIONAL COUNCIL ON MEASUREMENT IN EDUCATION. Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: American Educational Research Association, 2014.
ANDRADE, D. F.; TAVARES, H. R.; VALLE, R. C. Teoria da resposta ao item: conceitos e aplicações. São Paulo: Associação Brasileira de Estatística, 2000.
BARBETTA, P. A.; TREVISAN, L. M. V.; TAVARES, H. R.; AZEVEDO, T. C. A. M. Aplicação da teoria da resposta ao item uni e multidimensional na análise da prova de conhecimentos gerais do vestibular da Unesp. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 57, p. 280-302, jan./abr. 2014.
BEATON, A. E.; ALLEN, N. L. Interpreting scales through scale anchoring. Journal of Educational Statistics, Washington, v. 17, n. 2, p. 191-204, June 1992.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio. Brasília, 2000. Disponível em: portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/195-secretarias-112877938/sebeducacao-basica-2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211. Acesso em: 7 dez. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para educação básica. Brasília, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica2013-pdf/file. Acesso em: 7 dez. 2018.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matrizes e escalas. Brasília, 2015. Disponível em: http://provabrasil.inep.gov.br/escalas-de-proficiencia. Acesso em: 26 set. 2018.
CAI, L.; HANSEN, M. Limited-information goodness-of-fit testing of hierarchical item factor models. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, Leicester, UK, v. 66, n. 2, p. 245-276, May 2013.
CHALMERS, P. Mirt: a multidimensional item response theory package for the R Environment. Journal of Statistical Software, Innsbruck, Austria, v. 48, n. 6, p. 1-29, May 2012. Disponível em:
www.jstatsoft.org/v48/i06/. Acesso em: jun. 2015.
CHALMERS, P. Package mirt: multidimensional item response theory. Version 1.25. 2017. Disponível em: http://cran.r-project.org/web/packages/mirt/mirt.pdf. Acesso em: set. 2017.
CHEN, W. H.; THISSEN, D. Local dependence indexes for item pairs using item response theory. Journal of Educational and Behavioral Statistics, Washington, v. 22, n. 3, p. 265-289, Sept. 1997.
COELHO, E. C. Teoria da resposta ao item: desafios e perspectivas em exame multidisciplinar. 2014. 189 f. Tese (Doutorado em Métodos Numéricos em Engenharia) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.
KOLEN, M. J.; BRENNAN, R. L. Test equating, scaling, and linking: methods and practices. New York: Springer, 2004.
GARRIDO, L. E.; ABAD, J. A.; PONSODA, V. A new look at horn’s parallel analysis with ordinal variables. Psychological Methods, Washington, v. 18, n. 4, p. 454-474, Oct. 2013.
GOMES, D. E. Avaliação pedagógica para uma escala única do Enem. 2018. Dissertação (Mestrado em Métodos e Gestão em Avaliação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.
OLSSON, U.; DRASGOW, F. E.; DORANS, N. The polyserial correlation coefficient. Psychometrika, Switzerland, v. 47, n. 3, p. 337-347, Sept. 1982.
PASQUALI, L. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis: Vozes, 2003.
QUARESMA, E. S. Modelagem para construção de escalas avaliativas e classificatórias em exames seletivos utilizando teoria da resposta ao item uni e multidimensional. 2014. 187 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Escola Superior de Agricultura “Luiz de Queiroz” (Esalq), Universidade de São Paulo, Piracicaba, 2014.
R CORE TEAM. R: A language and environment for statistical computing. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing, 2017. Disponível em: www.r-project.org. Acesso em: set. 2017.
RECKASE, M. Multidimensional item response theory. New York: Springer, 2009.
REVELLE, W. An introduction to psychometric theory with applications in R. FreeTextbookList.com. 2017a. Disponível em: http://personality-project.org/r/book/. Acesso em: 8 set. 2017.
REVELLE, W. Psych: procedures for psychological, psychometric, and personality Research. R package version 1.7.5. 2017b. Disponível em: https://CRAN.R-project.org/package=psych. Acesso em: 8 set. 2017.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo. Ciências da Natureza e suas tecnologias. Ensino Fundamental – Ciclo II e Ensino Médio. São Paulo, 2011a. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/235.pdf. Acesso em: 30 nov. 2018.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo. Ciências Humanas e suas tecnologias. Ensino Fundamental – Ciclo II e Ensino Médio. São Paulo, 2011b. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/236.pdf. Acesso em: 30 nov. 2018.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Ensino Fundamental – Ciclo II e Ensino Médio. São Paulo, 2011c. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/237.pdf. Acesso em: 30 nov. 2018.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo. Matemática e suas tecnologias. São Paulo, 2011d. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/ documentos/238.pdf. Acesso em: 30 nov. 2018.
SCHILLING, S. G. The role of psychometric modeling in test validation: an application of multidimensional item response theory. Measurement: Interdisciplinary Research & Perspective, Philadelphia, USA, v. 5, n. 2, p. 93-106, Aug. 2009.
THIMOTY, A. B. Confirmatory factor analysis for applied research. 2. ed. New York: The Guilford Press, 2015.
VAN DER LINDEN, W. J. Handbook of item response theory. Volume one: models. New York: CRC Press, 2016.
VIEIRA, N. A. As provas das quatro áreas do Enem vista como prova única na óptica de modelos da teoria da resposta ao item uni e multidimensionais. 2016. Dissertação (Mestrado em Métodos e Gestão em Avaliação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016. Disponível em: https:// pergamum.ufsc.br/pergamum/biblioteca/index.php. Acesso em: 23 jul. 2017.
WEAKLIEM, D. L. A critique of the bayesian information criterion for model selection. Sociological Methods & Research, London, v. 27, n. 3, p. 359-97, Feb. 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).