Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers

Authors

  • Ademilson Vedovato Cavalcanti Universidade do Oeste Paulista (Unoeste), Presidente Prudente-SP, Brasil
  • Érika Porceli Alaniz Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Campo Grande-MS, Brasil
  • Maria Eliza Nogueira Oliveira Universidade do Oeste Paulista (Unoeste), Presidente Prudente-SP, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v30i74.5870

Keywords:

Education Assessment, Higher Education, Sinaes, Institutional Evaluation

Abstract

The aim of the present article is to analyze the influence of external assessment, an essential part of the current Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National System of Evaluation in Higher Education]. It was conducted in loco in two institutions of higher education, one public and one private, in the state of Paraná. It is an empirical study, and the data were collected through semi-structured interviews conducted with institutional directors and coordinators of graduate programs. The analysis permitted the authors to verify some limits of the current assessment system, related to: the participating subjects’ lack of knowledge of the assessment assumptions; the time allocated to the assessment process; the method of choice of evaluators at each stage; the lack of policies based on data generated by the system; and, the increasingly explicit conversion of assessment into a control mechanism of institutional practices, which makes the autonomy of the subjects, who work in higher education, impossible.

 

 

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Author Biographies

Ademilson Vedovato Cavalcanti, Universidade do Oeste Paulista (Unoeste), Presidente Prudente-SP, Brasil

Meste em Educação pela Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE

Érika Porceli Alaniz, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Campo Grande-MS, Brasil

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São São Paulo (FEUSP). Pós-doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista, Campus de Marília. Docente do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS).

Maria Eliza Nogueira Oliveira, Universidade do Oeste Paulista (Unoeste), Presidente Prudente-SP, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista, Campus de Marília. Docente do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE

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Published

2019-10-02

How to Cite

Cavalcanti, A. V., Alaniz, Érika P., & Oliveira, M. E. N. (2019). Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers. Estudos Em Avaliação Educacional, 30(74), 644–674. https://doi.org/10.18222/eae.v30i74.5870