“Reginaldo Prandi”, third wife of Xangô: Wandering readings of proper names
DOI:
https://doi.org/10.1590/1980531410746Keywords:
Reading, Comprehension, Mother Tongue Instruction, Afro-Brazilian CultureAbstract
In order to understand narratives, it is necessary to understand the names of their characters and places. However, little is known about how, when reading, students in the fifth year of basic education – early years – can identify correlatives that allow them to discern proper names. To analyze how this process takes place, we invited 159 participants from 9 Brazilian municipalities to respond to questions whose answers were the names of people and places. We found that 50% of the participants were unable to link the names of a text of Afro-Brazilian literature with the segments needed to interpret them. The article describes the challenges related to language, text and discourse that are probably related to the construction of the mistaken hypotheses made by the children.
Downloads
References
Cavalcante, M. M. (2012). Os sentidos do texto. Contexto.
Cunha, V. L., & Capellini, S. A. (2016). Caracterização do desempenho de escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamental em compreensão de leitura. Revista CEFAC, 18(4), 941-951. https://doi.org/10.1590/1982-0216201618421215
Duarte, E. de A. (2010). Por um conceito de literatura afro-brasileira. Terceira Margem, 14(23), 113-138. https://revistas.ufrj.br/index.php/tm/article/view/10953
Fernandes, M. J. da S. (2014). A catáfora nos títulos de textos jornalísticos. Domínios de Lingu@agem, 8(1), 602-620. http://dx.doi.org/10.14393/DL15-v8n1a2014-34
Feuer, M. J., Towne, L., & Shavelson, R. J. (2002). Scientific culture and educational research. Educational Researcher, 31(8), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X031008004
Fonseca, M. N. S. (2006). Literatura negra, literatura afro-brasileira: Como responder à polêmica? In F. Souza, & M. N. Lima (Orgs.), Literatura afro-brasileira (pp. 9-38). Centro de Estudos Afro-Orientais; Fundação Cultural Palmares.
Freire, P. (2019). Pedagogia do oprimido (80a ed.). Paz e Terra.
Geraldi, J. W. (2000). O texto na sala de aula. Ática.
Ginzburg, C. (1989). Mitos, emblemas e sinais. Companhia das Letras.
Gomes, N. L. (2021). O combate ao racismo e a descolonização das práticas educativas e acadêmicas. Revista de Filosofia Aurora, 33(59), 435-454. https://doi.org/10.7213/1980-5934.33.059.DS06
Ilari, R. (2005). Alguns problemas no estudo da anáfora textual. In I. G. V. Koch, E. M. Morato, & A. C. Bentes (Orgs.), Referenciação e discurso (pp. 103-124). Contexto.
Jankoski, J. A. H. (2021). O ensino do processo de referenciação no 6º ano do ensino fundamental: Progressão textual por anáfora [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual do Oeste do Paraná]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Unioeste. https://tede.unioeste.br/handle/tede/5605
Jovino, I. da S. (2006). Literatura infanto-juvenil com personagens negros no Brasil. In F. Souza, & M. N. Lima (Orgs.), Literatura afro-brasileira. Centro de Estudos Afro-Orientais; Fundação Cultural Palmares.
Koch, I. G. V. (2002). Linguagem e cognição: A construção e reconstrução de objetos-de-discurso. Veredas – Revista de Estudos Linguísticos, 6(1), 29-42. https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/25294
Koch, I. G. V. (2003). O texto e a construção dos sentidos. Contexto.
Koch, I. G. V. (2008). Como se constroem e reconstroem objetos-de-discurso. Revista Investigações, 21(2), 99-114. https://periodicos.ufpe.br/revistas/INV/article/view/1446
Koch, I. G. V., & Elias, V. M. (2010). Ler e compreender: Os sentidos do texto. Contexto.
Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. (2003). Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 140(8), seção 1.
Lucio, P. S., Lima, T. H. de, Jesuíno, A. D. S. A., & Rueda, F. J. M. (2018). Compreensão de leitura e consciência morfológica em crianças do ensino fundamental. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 9(3supl), 112-131. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2018v9n3suplp112
Mendoza Machado, J. M. (2021). Estrategia metodológica para el aprendizaje de la lectura comprensiva. Horizontes – Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 77-93. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.160
Menegassi, R. J. C. (2010). O leitor e o processo da leitura. In E. A. Greco, & T. B. Guimarães (Orgs.), Leitura: Compreensão e interpretação de textos em Língua Portuguesa. Eduem.
Menegassi, R. J. C., & Angelo, C. M. P. (2005). Conceitos de leitura. In R. J. Menegassi (Org.), Leitura e ensino (pp. 15-40). Eduem.
Mondada, L., & Cavalcante, M. M. (2017). Construction des objets de discours et catégorisation: Une approche des processus de référenciation. Revista de Letras, 24(1/2), 118-130. http://www.revistadeletras.ufc.br/rl24Art21.pdf
Munanga, K. (2005). Superando o racismo na escola. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade.
Prandi, R. (2003). Mitologia dos orixás. Companhia das Letras.
Prandi, R., & Vallado, A. (2010). Xangô, rei de Oió. In A. Barreti Filho (Org.), Dos yorùbá ao candomblé kétu (pp. 141-161). Edusp.
Riolfi, C., & Barzotto, V. H. (Orgs.). (2019). Leituras errantes. Paulistana.
Romão, J. E., & Gadotti, M. (2012). Paulo Freire e Amilcar Cabral: A descolonização das mentes. Instituto Paulo Freire.
Santos, A. A. A. dos, Ferraz, A. S., & Rueda, F. J. M. (2018). Relações entre a compreensão de leitura e as habilidades metalinguísticas. Psicologia Escolar e Educacional, 22(2), 301-309. https://doi.org/10.1590/2175-35392018026239
Silva, E. T. da. (1999). Concepções de leitura e suas consequências no ensino. Perspectiva, 17(31), 11-19. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10708
Theodoro, H. (2005). Buscando caminhos nas tradições. In K. Munanga (Org.), Superando o racismo na escola (pp. 81-99). Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).