Production on indigenous school education in theses and dissertations in Brazil

Authors

  • Marcineia Vieira de Almeida Santos Tupinambá Colégio Estadual Indígena Tupinambá de Acuípe de Baixo (Ceitab), Ilhéus (BA); Prefeitura Municipal de Canavieiras, Canavieiras (BA), Brasil https://orcid.org/0000-0001-7176-8218
  • Luana Costa Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos (SP), Brasil https://orcid.org/0000-0003-0664-6796

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980531410855

Keywords:

Indigenous School Education, Indigenous Education, Indigenous Principles, Traditional Knowledges

Abstract

In the search of a broader view on indigenous school education as an educational policy, this article presents the results of the first stage of a doctoral research based on a bibliographic review with a qualitative approach. The results show that a range of subthemes have been investigated in indigenous school education, and highlights include studies on its underlying principles, legal aspects of indigenous school implementation, indigenous early childhood education, and the relationship with curriculum components.

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Author Biographies

Marcineia Vieira de Almeida Santos Tupinambá, Colégio Estadual Indígena Tupinambá de Acuípe de Baixo (Ceitab), Ilhéus (BA); Prefeitura Municipal de Canavieiras, Canavieiras (BA), Brasil

É indígena do Povo Tupinambá de Olivença, localizado no município de Ilhéus, sul do estado da Bahia. Pedagoga e Mestra  pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UFSC), Ilhéus/BA. Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos/SP. Possui experiência como professora e gestora em instituição escolar indígena. Atualmente é coordenadora pedagógica no Colégio Estadual Indígena Tupinambá de Acuípe de Baixo, em Ilhéus/BA e professora no município de Canavieiras/BA.

Luana Costa, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos (SP), Brasil

Professora adjunta do quadro efetivo da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) junto ao
Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP). Doutora em Educação pela Universidade
Estadual de Campinas (Unicamp). Pesquisadora colaboradora no Laboratório de Observação e Estudos
Descritivos (LOED) da Faculdade de Educação da Unicamp e Coordenadora do grupo LOED/UFSCar.

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Published

2024-10-25

How to Cite

Santos Tupinambá, M. V. de A., & Luana Costa. (2024). Production on indigenous school education in theses and dissertations in Brazil. Cadernos De Pesquisa, 54, e10855. https://doi.org/10.1590/1980531410855

Issue

Section

Articles