Teacher evaluation: a report on the development of a proposal

Authors

  • Nathalia Cassettari Universidade de Brasília – UnB –, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Keywords:

Teaching Practice, Teaching Work, Teaching Quality, Evaluation

Abstract

This article reports on the development of a proposal for teachers’ evaluation, conducted in a public elementary school, located in the city of Brasilia, Distrito Federal (Br). The evaluation process, from the definition of the design to the analysis of its results, involved some of the school teachers. Each step of this process is detailed throughout the study, emphasizing the choices made in conjunction with the teachers. This initiative aimed to contribute to the improvement of the work done by teachers participating in the research, as well as to expand the knowledge on the subject, something that can also help the development of new proposals, albeit with different designs from the one described here.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nathalia Cassettari, Universidade de Brasília – UnB –, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Mestre e Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo, é professora substituta do Departamento de Administração Escolar e Economia da Educação

References

BAUER, Adriana. Avaliação do desempenho de professores: pressupostos e abordagens. In: GATTI, B. (Org.). O trabalho docente: avaliação, valorização, controvérsias. Campinas: Autores Associados; São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2013.

CAMPAGNUCCI, Fernanda. Silêncio dos professores? Uma interpretação sociológica sobre a “ausência” da voz docente no jornalismo educacional. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

CASSETTARI, Nathalia. Avaliação de professores: uma questão de escolhas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 57, p. 166-197, jan./abr. 2014.

DANIELSON, Charlotte. Enhancing professional practice: A framework for teaching. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development, 1996.

GATTI, Bernardete A.; BARRETTO, Elba S. S. Professores no Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Sinopse estatística da educação básica 2014.

MAGALHÃES, Maria Cecília. Etnografia colaborativa e desenvolvimento do professor. Trabalhos em Linguística Aplicada, n. 23, p. 71-78, jan./jun. 1994.

NININ, Maria Otília. Pesquisa colaborativa: das práticas de pesquisa à ressignificação dos pesquisados ou ressignificando a direção escola. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

REIS, Pedro. Observação de aulas e avaliação do desempenho docente. Lisboa: Ministério da Educação, Conselho Científico para a Avaliação de Professores, 2011.

SCRIVEN, Michael. Evaluation thesaurus. Newburry Park, California: Sage, 1991.

STAKE, Robert. The countenance of educational evaluation. Teachers College Records, v. 68, n. 7, p. 523-540, 1967.

STUFFLEBEAM, Daniel. Evaluation as enlightenment for decision-making. Ohio: Ohio State University Evaluation Center, 1968.

Published

2017-09-13

How to Cite

Cassettari, N. (2017). Teacher evaluation: a report on the development of a proposal. Cadernos De Pesquisa, 47(165), 1070–1090. Retrieved from https://publicacoesfcc.emnuvens.com.br/cp/article/view/3944

Issue

Section

Plural Space