Resistance and resignation: gender narratives in the choice of Nursing and Education
Keywords:
Professional choice, Higher education, Gender relations, University studentAbstract
This article analyzes narratives of undergraduate students, enrolled in Nursing and Pedagogy programs at two private colleges in São Paulo (SP), based on an ethnographic research. In particular, it focuses on gender narratives (articulated with social class and age), elucidating how the students themselves perceive their choices. In the case of admission to the Nursing program, there are reports about the difficulties of getting into the Medicine program, on the one hand; and, the expectations of exceeding the technical level, or having a profession with social recognition, on the other. In the case of Pedagogy, it deals with the challenge of reconciling the aptitude for teaching with the pragmatic aspects, in view of a more accessible, although little appreciated, program. In both careers, the processes of feminization of these areas are produced and reproduced through persistent associations between femininity and care.
Downloads
References
ALMEIDA, Wilson. Os herdeiros e os bolsistas do ProUni na cidade de São Paulo. Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, n. 130, p. 85-100, mar. 2015.
BANDERA, Nicolau Dela. A escolha da tradição: o campo dos possíveis para os estudantes do IFSP. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 3, p. 809-832, 2016.
BARBIERI, Márcia; RODRIGUES, Jaime. Memórias do cuidar: setenta anos da Escola Paulista de Enfermagem. São Paulo: Editora Unifesp, 2010.
BARROSO, Carmen Lucia de Melo; MELLO, Guiomar. O acesso da mulher ao ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 15, p. 47-77, dez. 1975.
BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Apresentação – Censo da Educação Superior 2015. 2015. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/apresentacao/2015/Apresentacao_Censo_Superior_2015.pdf. Acesso em: 15 out. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Apresentação – Censo da Educação Superior 2016. 2016. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/mec-e-inep-divulgam-dados-do-censo-da-ducacaosuperior-
/21206. Acesso em: 3 set. 2017.
BRUSCHINI, Cristina; AMADO, Tina. Estudos sobre mulher e educação: algumas questões sobre o magistério. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 64, p. 4-13, fev. 1988.
BUTLER, Judith. Regulações de gênero. Cadernos Pagu, Campinas, v. 42, p. 249-274, jan./jun. 2014.
CASAGRANDE, Lindamir; SOUZA, Ângela. Percorrendo labirintos: trajetórias e desafios de estudantes de engenharias e licenciaturas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 163, p. 168-200, jan./mar. 2017.
CONNELL, Raewyn. Gênero em termos reais. São Paulo: Versos, 2016.
COSTA, Henrique Bosso. Entre o lulismo e o ceticismo: um estudo de caso com prounistas em São Paulo. 2015. Dissertação (Mestrado em Ciência Política) – Universidade de São Paulo, São Paulo.
DUBET, François. Injustiças: a experiência das desigualdades no trabalho. Florianópolis: Editora UFSC, 2014.
HIRATA, Helena; KERGOAT, Danièle. Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 132, p. 595-609, set./dez. 2007.
HIRATA, Helena; GUIMARÃES, Nadya; SUGITA, Kurumi. Cuidado e cuidadoras: o trabalho do Care no Brasil, França e Japão. Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 151-180, jan./jun. 2011.
INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA – IPEA. Radar: tecnologia, produção e comércio exterior. N. 27 – Especial Perspectivas profissionais – níveis técnico e superior. 2013. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/3485/1/Radar_n27.pdf. Acesso em: 30 mar. 2017.
KOPPER, Moisés; DAMO, Arlei. A emergência e evanescência da nova classe média brasileira. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 24, n. 50, p. 335-376, jan./abr. 2018.
LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática, 2004.
LOPES, Marta; LEAL, Sandra. A feminização persistente na qualificação da enfermagem brasileira. Cadernos Pagu, Campinas, v. 24, p. 105-125, 2005.
LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: PRIORE, Mary. História das mulheres no Brasil. São Paulo: Editora Unesp; Contexto, 2001.
MACEDO, Renata Mourão. Trabalhadoras e consumidoras: transformações do emprego doméstico na sociedade brasileira. Política & Trabalho: Revista de Ciências Sociais, n. 42, p. 311-333, jan./jun. 2015.
MISKOLCI, Richard. Sociologia digital: notas sobre pesquisa na era da conectividade. Revista Contemporânea, São Carlos, v. 6, n. 2, p. 275-297, 2016.
MOORE, Henrietta. Fantasias de poder e fantasias de identidade: gênero, raça e violência. Cadernos Pagu, Campinas, n. 14, p. 13-44, 2000.
MOTT, Maria Lúcia. Revendo a história da enfermagem em São Paulo (1890-1920). Cadernos Pagu, Campinas, n. 13, p. 327-355, 1999.
NOGUEIRA, Claudio. Escolha racional ou disposições incorporadas: diferentes referenciais teóricos na análise sociológica do processo de escolha dos estudos superiores. Revista Estudos de Sociologia, Recife, v. 2, n. 18, 2012.
NOGUEIRA, Claudio; PEREIRA, Flávia. O gosto e as condições de sua realização: a escolha por pedagogia entre estudantes com perfil social e escolar mais elevado. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, dez. 2010.
PEREIRA, Alexandre. Do controverso “chão de escola” às controvérsias da etnografia: aproximações entre antropologia e educação. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 23, n. 49, p. 149-176, set./dez. 2017.
RIBEIRO, Carlos Antonio Costa; SCHLEGEL, Rogerio. Estratificação horizontal e ensino superior no Brasil (1960 a 2010). In: ARRETCHE, Marta (org.). Trajetórias de desigualdades: como o Brasil mudou nos últimos cinquenta anos. São Paulo: Editora Unesp, 2015.
RODRIGUES, Jaime; SCHIRMER, Janine. Enfermagem: uma profissão feminina? O caso do curso de enfermagem da Universidade Federal de São Paulo. In: BARBIERI, Márcia; RODRIGUES, Jaime. Memórias do cuidar: setenta anos da Escola Paulista de Enfermagem. São Paulo: Editora Unifesp, 2010.
SAMPAIO, Helena. Diversidade e diferenciação no ensino superior no Brasil: conceitos para discussão. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 29, n. 84, p. 43-55, fev. 2014.
SALDAÑA, Paulo; BOLDRINI, Angela. Total de matrículas no ensino superior tem estagnação inédita em 2016. Folha de S.Paulo, 31/08/2017. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2017/08/1914492-total-de-matriculas-no-ensino-superior-tem-estagnacao-inedita-em-2016.shtml?loggedpaywall. Acesso em: 1 set. 2017.
VELHO, Gilberto. Um antropólogo na cidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
VIANNA, Claudia; ALVARENGA, Carolina. Relações sociais de gênero e divisão sexual do trabalho: desafios para a compreensão do tempo de trabalho docente. Revista Laboreal, Porto, v. 8, n. 1, p. 11-27, jul. 2012.
WILLIS, Paul. Aprendendo a ser trabalhador: escola, resistência e reprodução social. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
WILLIS, Paul; TRONDMAN, Mats. Manifesto pela etnografia. Revista Educação, Sociedade e Culturas, n. 27, p. 211-220, 2008.
YANNOULAS, Silvia. Feminização ou feminilização? apontamentos em torno de uma categoria. Temporalis, Brasília, v. 11, n. 22, p. 271-292, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).