Transitioning between university and work: unequal trajectories and affirmative policies
Keywords:
Affirmative actiosn, Longitudinal analysis, Education-work relations, BrazilAbstract
The article analyzes the transition process between higher education and the labor market, as experienced by graduates of a prestigious institution that helped pioneer affirmative action programs. A panel was created to track the occupational pathways taken by the first two sets of graduates that went through the program (enrolled in 2005 and 2006). The article contains four parts: the case; the methodological construction of the panel; the results, highlighting the diversity of the trajectories and the chances for accessing quality employment among beneficiaries, or not, of inclusion policies; and the effects of the program on the occupational destinations of its graduates.
Downloads
References
BRANDÃO, C. As cotas na universidade pública brasileira: será esse o caminho? Campinas: Autores Associados, 2005.
BRITO, M. M. A. A dependência na origem: desigualdades no sistema educacional brasileiro e a estruturação social das oportunidades. 2014. 270 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
CAMARANO, A. (org.). Transições para a vida adulta ou vida adulta em transição? Rio de Janeiro: Ipea, 2006.
COMIN, A.; BARBOSA, R. Trabalhar para estudar: sobre a pertinência da noção de transição escola-trabalho no Brasil. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 91, p. 75-95, 2011.
CORSEUIL, C. H.; BOTELHO, R. U. Desafios à trajetória profissional dos jovens brasileiros. Rio de Janeiro: Ipea, 2014.
COSTA, J.; OLIVEIRA. L. F. Perfil educacional dos jovens: atraso e fluxo escolar. In: CORSEUIL, C. H.; BOTELHO, R. U. Desafios à trajetória profissional dos jovens brasileiros. Rio de Janeiro: Ipea, 2014. p. 73-115.
COSTA RIBEIRO, C. A.; CENEVIVA, R.; BRITO, M. M. A. Estratificação educacional entre jovens no Brasil: 1960 a 2010. In: ARRETCHE, M. (org.). Trajetórias das desigualdades: como o Brasil mudou nos últimos cinquenta anos. São Paulo: Edunesp; CEM, 2015. p. 109-132.
COSTA RIBEIRO, C. A.; SCHLEGEL, R. Estratificação horizontal da educação superior no Brasil (1960 a 2010). In: ARRETCHE, M. (org.). Trajetórias das desigualdades: como o Brasil mudou nos últimos cinquenta anos. São Paulo: Edunesp; CEM, 2015. p. 133-162.
DUBAR, C. Réflexions sociologiques sur la notion d’insertion. In: CHARLOT, B.; GLASMAN, D. (org.). Les jeunes, l’insertion, l’emploi. Paris: Presses Universitaires de France, 1998. p. 30-38.
FERES, J.; DAFLON, V. Ações afirmativas étnico-raciais nas universidades brasileiras. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, 37., 2013, Caxambu. Anais [...] Caxambu: Anpocs, 2013.
FRY, P.; MAGGIE, Y. O debate que não houve: a reserva de vagas para negros nas universidades brasileiras. In: FRY, P. A persistência da raça: ensaios antropológicos sobre o Brasil e a África austral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005. p. 301-320.
GUIMARÃES, A. S.; HUNTLEY, L. (org.). Tirando a máscara. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
GUIMARÃES, N. A. Trajetórias inseguras, autonomização incerta: os jovens e o trabalho em mercados sob intensas transições ocupacionais. In: CAMARANO, A. A. (org.). Transições para a vida adulta ou vida adulta em transição? Rio de Janeiro: Ipea, 2006.
GUIMARÃES, N. A. Trabalho intermediado, percursos instáveis e sociabilidade juvenil. Linhas Críticas, Brasília, v. 22, n. 47, p. 15-40, jan./abr. 2016.
GUIMARÃES, N. A.; VIEIRA, P. P. F. V. Labour flexibility in an already flexible market: temporary agency work in Brazil. In: FU, H. (ed.). Temporary agency work and globalisation: beyond flexibility and inequality. Farnham, UK: Gower, 2015. p. 175-204.
HASENBALG, C. A transição da escola ao mercado de trabalho. In: SILVA, N. do V.; HASENBALG, C. (org.). Origens e destinos: desigualdades sociais ao longo da vida. Rio de Janeiro: Top Books, 2003. p. 147-172.
HERING, R.; FERREIRA, R. Análise das principais políticas de inclusão de estudantes negros no ensino superior no Brasil no período 2001-2008. In: PAULA, M.; HERING, R. (org.). Caminhos convergentes. Rio de Janeiro: Fundação Heinrich Böll, 2009. p. 137-194.
KLEINKE, M. O vestibular Unicamp e a inclusão social: experiências e perspectivas. In: WORKSHOP DE CURSINHOS PRÉ-VESTIBULARES DA UNESP, 1., 2005, Araraquara. Anais [...] Araraquara: Unicamp, Comvest, 2005.
MARTELETO, L.; SOUZA, L. The changing impact of family size on adolescents’ schooling: assessing the exogenous variation in fertility using twins in Brazil. Demography, v. 49, n. 4, July 2012.
NEWMAN, K. S. Laços que prendem: interpretações culturais sobre a maturidade tardia na Europa ocidental e no Japão. Cadernos Pagu, Campinas, n. 32, p. 43-82, 2009.
PAIVA, A. (org.). Ação afirmativa na universidade. Rio de Janeiro: PUC, 2004.
PASTORE, J.; SILVA, N. do V. O início da carreira. In: PASTORE, J.; SILVA, N. do V. Mobilidade social no Brasil. São Paulo: Makron Books, 2000. cap. 3.
PEDROSA, R. H. L.; DACHA, N.; MAIS, R.; ANDRADE, C. Academic performance, students’ background and affirmative action at a Brazilian University. Higher Education Management and Policy, v. 19, n. 3, p. 58-77, 2007.
PEIXOTO, M. C. L.; ARANHA, A. V. Universidade pública e inclusão social. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
QUEIROZ, M. D. Raça, gênero e educação superior. 2001. 302 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2001.
REIS, M. Uma análise das características do primeiro emprego nas regiões metropolitanas brasileiras. In: CORSEUIL, C. H.; BOTELHO, R. U. Desafios à trajetória profissional dos jovens brasileiros. Rio de Janeiro: Ipea, 2014. p. 141-156.
ROSENBAUM, J. E.; KARIYA, T.; SETTERSTEN, R.; MAINER, T. Market and network theories of the transition from high school to work. Annual Review of Sociology, v. 16, p. 263-299, Aug. 1990.
SALAS-VELASCO, M. The transition from higher education to employment in Europe: the analysis of the time to obtain the first job. Higher Education, v. 54, n. 3, p. 333-360, 2007.
SANTOS, J. Ações afirmativas e educação superior no Brasil: um balanço crítico da produção. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 93, n. 234, p. 401-422, maio/ago. 2012.
SHAVIT, Y.; MÜLLER, W. From school to work: a comparative study of educational qualifications and occupational destinations. Oxford: Clarendon, 1998.
SHAVIT, Y.; BLOSSFELD, H. P. Persistent inequality: changing educational attainment in thirteen countries. Westview: Boulder, 1993.
SILVERIO, V.; MOEHLECKE, S. (org.). Ações afirmativas nas políticas educacionais: o contexto pós-Durban. São Carlos: EdUFSCar, 2009.
STEIL, C. A. Cotas raciais na universidade: um debate. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006.
TARTUCE, G. Jovens na transição escola-trabalho: tensões e intenções. São Paulo: Annablume, 2011.
TESSLER, L. R.; ANDRADE, C. Y.; KLEINKE, M. U.; PEDROSA, R. L.; COSTA, L. C. C.; ALMEIDA FILHO, N.; GUIMARÃES, A. S. A.; GUIMARÃES, N. A. Affirmative action and academic achievement in Brazil: a comparison of two models. In: INSTITUTIONAL MANAGEMENT IN HIGHER EDUCATION. Proceedings [...] Paris, 2010.
TEIXEIRA, M. P. Negros na universidade: identidade e trajetórias de ascensão social no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Pallas, 2003.
VENTURI, G.; TORINI, D. Transições do mercado de trabalho de mulheres e homens jovens no Brasil. Genebra: OIT, 2014. (Work4Youth Series, n. 25).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).