First-generation students (f-gen) in brazilian higher education
Keywords:
First-Generation Student, Higher Education, Enade, BrazilAbstract
The paper addresses, based on international and national bibliographic research, the concept of first-generation student (F-Gen) and his/her characteristics as it applies to the Brazilian context. It takes into account the results of Enade (Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes) (2015, 2016, 2017) on the profile of the student, providing some indicators about diversity in higher education access by examining degree completion of first-generation college student (F-Gen) while contrasting it with that of continuing college students (C-Gen). The paper concludes discussing the complexity of the concept of being first-generation, while suggesting ways how it can be used in assessing college participation in higher education.
Downloads
References
BANNING, James H. First-generation college student dissertation abstracts: research strategies, topical analysis, and lessons learned. Journal of Education and Learning, v. 3, n. 2, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/314896434. Acesso em: 13 out. 2018.
BRASIL. Lei n. 11.096, de 13 de janeiro de 2005. Institui o Programa Universidade para Todos – PROUNI, 2005.
Presidência da República, Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2005. Disponível em: http://www.planalto. gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/LEI/L11096.htm. Acesso em: 6 jan. 2015.
CHEN, Xianglei; CARROLL, C. Dennis. First-generation students in postsecondary education: a look at their college transcripts. Postsecondary Education Descriptive Analysis Report. NCES 2005-171, 2005.
CHOY, Susan P.; HORN, Laura J.; NUÑEZ, Anne-Marie; CHEN, Xianglei. Transition to college: what helps at-risk students and students whose parents did not attend college. New Directions for Institutional Research, v. 27, n. 3, p. 45-63, 2000.
DAVIS, Jeff. The first-generation student experience: implications for campus practice and strategies for improving persistence and success. Sterking, Virginia: Stylus/ ACPA, 2010.
FELICETTI, Vera L. Comprometimento do estudante: um elo entre aprendizagem e inclusão social na qualidade da educação superior. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
FELICETTI, Vera L.; CABRERA, Alberto F. Resultados da educação superior: o ProUni em foco. Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 22, n. 3, p. 871-893, nov. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/aval/v22n3/1982-5765-aval-22-03-00871.pdf. Acesso em: 20 nov. 2018.
FELICETTI, Vera L.; MOROSINI, Marilia C. Equidade e iniquidade no ensino superior: uma reflexão. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 62, p. 9-24, jan./mar. 2009.
FIGUEIREDO, Alice Cristina. Processos de interação e afiliação à vida acadêmica de estudantes de camadas populares no contexto da expansão universitária. 2015. 175f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
GRIBOSKI, Claudia M.; MOROSINI, Marilia C.; SOMERS, Patricia. Estudo nacional sobre a primeira geração de universitários dos cursos de Pedagogia no Brasil. In: INTERNATIONAL CONGRESS OF THE LATIN AMERICAN STUDIES ASSOCIATION, 31., Washington, DC. Anais […] LASA 2013: Papers, 2013. p. 1-4.
HOUSEL, Teresa H.; HARVEY, Vickie L. (ed.). The invisibility factor: administrators and faculties reach out to the first generation college students. Florida: Brown Walker Press, 2009.
HSIAO, Karin P. First-generation college students. ERIC Digest. ERIC Clearinghouse for Junior Colleges Los Angeles CA. 1992.
ISHITANI, Terry T. Studying attrition and degree completion behavior among first-generation college students in the United States. Journal of Higher Education, v. 77, n. 5, p. 861-885, 2006.
MANUAL DO USUÁRIO. Microdados do ENADE 2015. Brasília, 2015.
MANUAL DO USUÁRIO. Microdados do ENADE 2016. Brasília, 2016.
MANUAL DO USUÁRIO. Microdados do ENADE 2017. Brasília, 2017.
MCDONOUGH, Patricia M. Choosing colleges: how social class and schools structure opportunity. State University of New York Press, State University Plaza, Albany, NY, 1997.
MELLO NETO, Rui de Deus e. Não vou me adaptar: um estudo sobre os bolsistas pernambucanos durante os 10 primeiros anos do Programa Universidade Para Todos – ProUni. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
MOROSINI, Marilia C.; GRIBOSKI, Claudia. Políticas afirmativas no Brasil e a persistência da primeira geração de formandos na área da Saúde. In: INTERNATIONAL CONGRESS OF THE LATIN AMERICAN STUDIES. ASSOCIATION, 32., Chicago. Anais [...] LASA 2014: Papers 2014. p. 1-8. Acesso restrito.
MOROSINI, Marilia; GRIBOSKI, Claudia M. Internacionalização e concluintes da graduação no Brasil: perfil demográfico e as políticas democratizantes. In: SOUSA, José Vieira de; BOTELHO, Arlete de F.; GRIBOSKI, Claudia M. (org.). Acesso e permanência na expansão da educação superior. Anápolis, GO: Editora UEG, 2018. p. 238-251.
NUÑEZ, Anne-Marie. First-generation students: a longitudinal analysis of educational and early labor market outcomes. Paper presented at ASHE conference, nov., 1998.
PRETTO, Flavio L. Ações afirmativas na FACED/UFRGS: um estudo a partir dos alunos que acessam o LIES. 2015.
f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
REDFORD, Jeremy; HOYER, Kathleen M. First-generation and continuing-generation college students: a comparison of high school and postsecondary experiences. US Department of Education, NCES 2018-009, 2017.
Disponível em: https://nces.ed.gov/pubs2018/2018009.pdf. Acesso em: 8 jun. 2019.
RODRIGUEZ, Sandria. What helps some first-generation students succeed? About Campus, v. 8, n. 4, p. 17-22, 2003.
SCHUH, Malu S. A trajetória da primeira geração da família na universidade: contribuições acerca da formação acadêmica na PUCRS. 2017. 133f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
SOMERS, Patricia; WOODHOUSE, Shawn; COFER, Jim. Pushing the boulder uphill: the persistence of first-generation college students. NASPA Journal, v. 41, n. 3, spring 2004.
TERENZINI, Patrick T; SPRINGER, Leonard; YAEGER, Patricia M.; PASCARELLA, Ernest T.; NORA, Amaury. First-generation college students: characteristics, experiences, and cognitive development. Research in Higher Education, v. 37, n. 1, p. 1-22, 1996.
UMBRICHT, Mark R. First in, last out: time-to-degree of first-generation students. (Master of Science in Educational Organization and Leadership) – University of Illinois at Urbana, Champaign, 2012.
VALENTIM, Daniela Frida D. Ex-alunos negros cotistas da UERJ: os desacreditados e o sucesso acadêmico. 2012. 234p. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).