Fúlvia Rosemberg, Iansã, Caliban

Authors

Keywords:

Social Inequalities , Race , Gender Relations , Blacks

Abstract

This article discusses the writings of Fúlvia Rosemberg and her contribution to social and educational research. It analyzes in the author’s work the concepts of “non-synchrony” of social hierarchies at the intersection of the hierarchies of race, gender, and age in educational policies and of whiteness, understood as the norm of humanity, which reveals the naturalized social norm at the center of the black-white hierarchy and the need to criticize it. The concepts mobilized and the form of analysis keep vivid the interest of the work and the concepts for the analysis of educational and social inequalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Vinícius Baptista da Silva, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba (PR), Brasil

possui Bacharelado e Licenciatura em Psicologia pela Universidade Federal do Paraná (1991), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (1996) e Doutorado em Psicologia (Psicologia Social) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Foi Editor da Educar em Revista (2009-2011), Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (2011-2012), coordenador do GT Educação e Relações Raciais da ANPED (2010-2011), vice-coordenador do mesmo GT (2008-2009; 2012-2013), representante da Região Sul na Diretoria da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN - 2010-2012). Atualmente é bolsista produtividade 2 do CNPQ, atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFPR) e Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (NEAB-UFPR). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: relações raciais, racismo, políticas afirmativas, construção social da infância, políticas para a infância.

References

Anjos, R. S. A., Rosemberg, F., & Souza, L. A. F. (Orgs.). (2011). Terra, território e sustentabilidade. Contexto. https://www.fcc.org.br/livros/terra_sustentabilidade.pdf

Araujo, D. C. (2012). Ideologia e racismo: Análise de discurso sobre a recepção de leituras de obras infanto-juvenis. Revista da ABPN, 3(7), 85-100. http://abpnrevista.org.br/revista/index.php/revistaabpn1/article/view/365/337

Bento, M. A. S. (1992). Resgatando a minha bisavó: Discriminação racial no trabalho e resistência na voz dos trabalhadores negros [Dissertação de mestrado em Psicologia Social]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Bento, M. A. S. (2002). Branqueamento e branquitude no Brasil. In M. A. S. Bento, & I. Carone (Orgs.), Psicologia social do racismo. Vozes.

Campos, M. M. M. (2015). Andarilha que era. In A. Artes, & S. Unbehaum (Orgs.), Escritos de Fúlvia Rosemberg (pp. 153-157). Cortez.

Citron, A. F. (1969). The rightness of whiteness: The world of the white child in a segregated society. Michigan-Ohio Regional Educational Laboratory.

Du Bois, W. E. B. (1999). As almas da gente negra (Heloísa T. Gomes, Trad.). Lacersa.

Giroux, H. (1999). Por uma pedagogia e política da branquidade. Cadernos de Pesquisa, (107), 97-132. http://www.scielo.br/pdf/cp/n107/n107a04.pdf

Hicks, E. (1981). Cultural marxism: Nonsynchrony and feminist practice. In L. Sargent (Org.), Women and revolution (pp. 219-237). Southend Press. https://books.google.com.br/books?id=IAyxuTMT-tkC&printsec=frontcover&hl=pt- BR&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Nascimento, S. L. (2010). Ilustração de personagens negros e brancos em livros didáticos de ensino religioso do ensino fundamental. Revista Pistis Praxis, (2), 417-433. https://www.researchgate.net/publication/321281104_Ilustracao_de_personagens_ negros_e_brancos_em_livros_didaticos_de_Ensino_Religioso_do_ensino_ fundamental

Piza, E. (1995). O caminho das águas: Estereótipos de personagens femininas negras em obras para jovens de escritoras brancas [Tese de doutorado]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Ramos, A. G. (1957). Introdução crítica à sociologia brasileira. Editorial Andes.

Rosemberg, F. (1969). La famille dans les livres pour enfants [Tese de doutorado em Psicobiologia Infantil]. Universite de Paris.

Rosemberg, F. (1979a). Modelos culturais na literatura infanto-juvenil brasileira. Fundação Carlos Chagas. http://acervo.fcc.org.br:9090/ABCD_DOCS/PROJETO/integra/ PR16385.pdf

Rosemberg, F. (1979b). Discriminações étnico-raciais na literatura infanto-juvenil brasileira. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, 12(3/4), 155-166. http://cedoc. crpsp.org.br/handle/1/2812;jsessionid=2D03E97F2B9E39B9399335A1FA5B16AC

Rosemberg, F. (1979c). Eu consumo, tu me consomes. Cadernos de Pesquisa, (31), 41-48. http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1663/1650

Rosemberg, F. (1985). Literatura infantil e ideologia. Global.

Rosemberg, F. (1993). Memorial para concurso de Professora Titular na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Rosemberg, F. (1996). Educação infantil, classe, raça e gênero. Cadernos de Pesquisa, (96), 58-65. http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/814/824

Rosemberg, F. (1999). Expansão da educação infantil e processo de exclusão. Cadernos de Pesquisa, (107), 7-40. https://www.scielo.br/pdf/cp/n107/n107a01.pdf

Rosemberg, F. (2001). Educação formal, mulher e gênero no Brasil contemporâneo. Revista Estudos Feministas, 9(2), 515-540. https://www.scielo.br/j/ref/a/PRcJxQzSFvnScngFpmcgKGR/?format=pdf&lang=pt

Rosemberg, F. (2002). Desigualdades de gênero e raças no sistema educacional brasileiro. Texto preparado para a Conference on Ethnicity Race, Gender and Education, Lima, Peru, October. Mimeo. (56 p.)

Rosemberg, F. (2004). Desigualdades de raza y género en el sistema educacional brasileño. In D. Wincler, & S. Cueto, Etnicidad, raza, género y educación en América Latina (pp. 239-282). PREAL. http://americalatinagenera.org/newsite/images/cdr-documents/publicaciones/educacion_etnicidad_raza_y_genero.pdf

Rosemberg, F. (2012). A criança pequena e o direito a creche no contexto dos debates sobre infância e relações raciais. In M. A. S. Bento (Org.), Educação infantil, igualdade e diversidade: Aspectos políticos, jurídicos, conceituais (pp. 11-46). Centro de Estudos de Relações de Trabalho e Desigualdade. http://portal.mec.gov.br/ index.php?option=com_docman&view=download&alias=11283-educa-infantis-conceituais&category_slug=agosto-2012-pdf&Itemid=30192

Rosemberg, F. (2013a). Políticas de educação infantil e avaliação. Cadernos de Pesquisa, 43(148), 44-75. https://www.scielo.br/j/cp/a/rCQyvkxLbt68jLbyvmy3bwh/?format=pdf&lang=pt

Rosemberg, F. (2013b). Ação afirmativa na pós-graduação: O Programa Internacional de Bolsas da Fundação Ford na Fundação Carlos Chagas (Textos FCC, 36). Fundação Carlos Chagas. http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/textosfcc/article/view/2454

Rosemberg, F. (2015). Ação afirmativa no ensino superior brasileiro: Tensão entre raça/etnia e gênero. In A. Artes, & S. Unbehaum (Orgs.), Escritos de Fúlvia Rosemberg (pp. 107-123). Cortez.

Rosemberg, F., & Andrade, L. F. (2008). Ação afirmativa no ensino superior brasileiro: A tensão entre raça/etnia e gênero. Cadernos Pagu, (31), 419-438. https://www.scielo.br/j/cpa/a/WQLcSk8YrQTJL3cgdtbvnwG/abstract/?lang=pt

Rosemberg, F., & Artes, A. (2012). O rural e o urbano na oferta de educação para crianças de até 6 anos. In M. C. Barbosa, J. Pasuch, F. L. A. Leal, I. O. Silva, M. N. M. Freitas, & S. S. Albuquerque (Coords.), Oferta e demanda de educação infantil no campo (pp. 13-69). Evangraf.

Rosemberg, F., Bazilli, C., & Silva, P. V. B. (2003). Racismo em livros didáticos brasileiros e seu combate. Educação e Pesquisa, 29(1), 125-146. http://www.scielo.br/pdf/ep/v29n1/a10v29n1.pdf

Rosemberg, F., Pinto, R., & Negrão, E. (1981). A educação da mulher no Brasil. Fundação Carlos Chagas.

Santos, W. O. (2011). Racismo discursivo na mídia: Análise a partir dos personagens presentes nos cadernos dominicais de jornais impressos. Revista da ABPN, 2(4), 103-124. http://abpnrevista.org.br/revista/index.php/revistaabpn1/article/view/323/297

Scott, J. W. (2005). O enigma da igualdade. Revista Estudos Feministas, 13(1), 11-30. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2005000100002

Silva, P. V. B. (2006). Racismo discursivo e avaliações do Programa Nacional do Livro Didático. Intermeio, 12(24), 6-29. https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/ view/2553/1790

Silva, P. V. B. (2014). One more story: Racial relations and stereotypes in Brazilian literature. Diogenes, 59(3-4), 168-180. https://doi.org/10.1177/0392192114538926

Silva, P. V. B., & Rosemberg, F. (2008). Brasil: Lugares de negros e brancos na mídia. In T. Dijk (Org.), Racismo e discurso na América Latina (pp. 73-118). Contexto.

Silva, P. V. B., Santos, W. O., & Rocha, N. G. (2012). Negras(os) e brancas(os) em publicidades de jornais paranaenses. Intercom − RBCC, 35(2), 149-168. http://www.scielo.br/pdf/ interc/v35n2/08.pdf

Silva, S. J. (2009). O canto de Oyá no CandombléKeto: Um estudo dos aspectos culturais e etnomusicológicos [Dissertação de mestrado]. Universidade Federal da Bahia. https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/10834/1/dissert_Sara%20da%20Silva.pdf

Silvério, V. R. (2002). Ação afirmativa e o combate ao racismo institucional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, (117), 219-246. http://www.scielo.br/pdf/cp/n117/15560.pdf

Silvério, V. R., Pinto, R. P., & Rosemberg, F. (Orgs.). (2011). Relações raciais no Brasil: Pesquisas contemporâneas. Contexto. https://www.fcc.org.br/fcc/fcc-publicacoes/relacoes-raciais-no-brasil-pesquisas-contemporaneas

Steelman, C. A., & Murphy, M. J. (1972). Increasing compatibility in desagregated schools between elementar educacional practices, the curriculam, and the concept of whiteness. San Francisco School District, CA.

Ware, V. (Org.) (2004). Branquidade: Identidade branca e multiculturalismo. Garamond.

Published

2022-03-17

How to Cite

Silva, P. V. B. da. (2022). Fúlvia Rosemberg, Iansã, Caliban. Cadernos De Pesquisa, 52, e08072. Retrieved from https://publicacoesfcc.emnuvens.com.br/cp/article/view/8072

Issue

Section

Theories, Methods, Educational Research