Fúlvia Rosemberg, Iansã, Caliban
Keywords:
Social Inequalities , Race , Gender Relations , BlacksAbstract
This article discusses the writings of Fúlvia Rosemberg and her contribution to social and educational research. It analyzes in the author’s work the concepts of “non-synchrony” of social hierarchies at the intersection of the hierarchies of race, gender, and age in educational policies and of whiteness, understood as the norm of humanity, which reveals the naturalized social norm at the center of the black-white hierarchy and the need to criticize it. The concepts mobilized and the form of analysis keep vivid the interest of the work and the concepts for the analysis of educational and social inequalities.
Downloads
References
Anjos, R. S. A., Rosemberg, F., & Souza, L. A. F. (Orgs.). (2011). Terra, território e sustentabilidade. Contexto. https://www.fcc.org.br/livros/terra_sustentabilidade.pdf
Araujo, D. C. (2012). Ideologia e racismo: Análise de discurso sobre a recepção de leituras de obras infanto-juvenis. Revista da ABPN, 3(7), 85-100. http://abpnrevista.org.br/revista/index.php/revistaabpn1/article/view/365/337
Bento, M. A. S. (1992). Resgatando a minha bisavó: Discriminação racial no trabalho e resistência na voz dos trabalhadores negros [Dissertação de mestrado em Psicologia Social]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
Bento, M. A. S. (2002). Branqueamento e branquitude no Brasil. In M. A. S. Bento, & I. Carone (Orgs.), Psicologia social do racismo. Vozes.
Campos, M. M. M. (2015). Andarilha que era. In A. Artes, & S. Unbehaum (Orgs.), Escritos de Fúlvia Rosemberg (pp. 153-157). Cortez.
Citron, A. F. (1969). The rightness of whiteness: The world of the white child in a segregated society. Michigan-Ohio Regional Educational Laboratory.
Du Bois, W. E. B. (1999). As almas da gente negra (Heloísa T. Gomes, Trad.). Lacersa.
Giroux, H. (1999). Por uma pedagogia e política da branquidade. Cadernos de Pesquisa, (107), 97-132. http://www.scielo.br/pdf/cp/n107/n107a04.pdf
Hicks, E. (1981). Cultural marxism: Nonsynchrony and feminist practice. In L. Sargent (Org.), Women and revolution (pp. 219-237). Southend Press. https://books.google.com.br/books?id=IAyxuTMT-tkC&printsec=frontcover&hl=pt- BR&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Nascimento, S. L. (2010). Ilustração de personagens negros e brancos em livros didáticos de ensino religioso do ensino fundamental. Revista Pistis Praxis, (2), 417-433. https://www.researchgate.net/publication/321281104_Ilustracao_de_personagens_ negros_e_brancos_em_livros_didaticos_de_Ensino_Religioso_do_ensino_ fundamental
Piza, E. (1995). O caminho das águas: Estereótipos de personagens femininas negras em obras para jovens de escritoras brancas [Tese de doutorado]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
Ramos, A. G. (1957). Introdução crítica à sociologia brasileira. Editorial Andes.
Rosemberg, F. (1969). La famille dans les livres pour enfants [Tese de doutorado em Psicobiologia Infantil]. Universite de Paris.
Rosemberg, F. (1979a). Modelos culturais na literatura infanto-juvenil brasileira. Fundação Carlos Chagas. http://acervo.fcc.org.br:9090/ABCD_DOCS/PROJETO/integra/ PR16385.pdf
Rosemberg, F. (1979b). Discriminações étnico-raciais na literatura infanto-juvenil brasileira. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, 12(3/4), 155-166. http://cedoc. crpsp.org.br/handle/1/2812;jsessionid=2D03E97F2B9E39B9399335A1FA5B16AC
Rosemberg, F. (1979c). Eu consumo, tu me consomes. Cadernos de Pesquisa, (31), 41-48. http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1663/1650
Rosemberg, F. (1985). Literatura infantil e ideologia. Global.
Rosemberg, F. (1993). Memorial para concurso de Professora Titular na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
Rosemberg, F. (1996). Educação infantil, classe, raça e gênero. Cadernos de Pesquisa, (96), 58-65. http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/814/824
Rosemberg, F. (1999). Expansão da educação infantil e processo de exclusão. Cadernos de Pesquisa, (107), 7-40. https://www.scielo.br/pdf/cp/n107/n107a01.pdf
Rosemberg, F. (2001). Educação formal, mulher e gênero no Brasil contemporâneo. Revista Estudos Feministas, 9(2), 515-540. https://www.scielo.br/j/ref/a/PRcJxQzSFvnScngFpmcgKGR/?format=pdf&lang=pt
Rosemberg, F. (2002). Desigualdades de gênero e raças no sistema educacional brasileiro. Texto preparado para a Conference on Ethnicity Race, Gender and Education, Lima, Peru, October. Mimeo. (56 p.)
Rosemberg, F. (2004). Desigualdades de raza y género en el sistema educacional brasileño. In D. Wincler, & S. Cueto, Etnicidad, raza, género y educación en América Latina (pp. 239-282). PREAL. http://americalatinagenera.org/newsite/images/cdr-documents/publicaciones/educacion_etnicidad_raza_y_genero.pdf
Rosemberg, F. (2012). A criança pequena e o direito a creche no contexto dos debates sobre infância e relações raciais. In M. A. S. Bento (Org.), Educação infantil, igualdade e diversidade: Aspectos políticos, jurídicos, conceituais (pp. 11-46). Centro de Estudos de Relações de Trabalho e Desigualdade. http://portal.mec.gov.br/ index.php?option=com_docman&view=download&alias=11283-educa-infantis-conceituais&category_slug=agosto-2012-pdf&Itemid=30192
Rosemberg, F. (2013a). Políticas de educação infantil e avaliação. Cadernos de Pesquisa, 43(148), 44-75. https://www.scielo.br/j/cp/a/rCQyvkxLbt68jLbyvmy3bwh/?format=pdf&lang=pt
Rosemberg, F. (2013b). Ação afirmativa na pós-graduação: O Programa Internacional de Bolsas da Fundação Ford na Fundação Carlos Chagas (Textos FCC, 36). Fundação Carlos Chagas. http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/textosfcc/article/view/2454
Rosemberg, F. (2015). Ação afirmativa no ensino superior brasileiro: Tensão entre raça/etnia e gênero. In A. Artes, & S. Unbehaum (Orgs.), Escritos de Fúlvia Rosemberg (pp. 107-123). Cortez.
Rosemberg, F., & Andrade, L. F. (2008). Ação afirmativa no ensino superior brasileiro: A tensão entre raça/etnia e gênero. Cadernos Pagu, (31), 419-438. https://www.scielo.br/j/cpa/a/WQLcSk8YrQTJL3cgdtbvnwG/abstract/?lang=pt
Rosemberg, F., & Artes, A. (2012). O rural e o urbano na oferta de educação para crianças de até 6 anos. In M. C. Barbosa, J. Pasuch, F. L. A. Leal, I. O. Silva, M. N. M. Freitas, & S. S. Albuquerque (Coords.), Oferta e demanda de educação infantil no campo (pp. 13-69). Evangraf.
Rosemberg, F., Bazilli, C., & Silva, P. V. B. (2003). Racismo em livros didáticos brasileiros e seu combate. Educação e Pesquisa, 29(1), 125-146. http://www.scielo.br/pdf/ep/v29n1/a10v29n1.pdf
Rosemberg, F., Pinto, R., & Negrão, E. (1981). A educação da mulher no Brasil. Fundação Carlos Chagas.
Santos, W. O. (2011). Racismo discursivo na mídia: Análise a partir dos personagens presentes nos cadernos dominicais de jornais impressos. Revista da ABPN, 2(4), 103-124. http://abpnrevista.org.br/revista/index.php/revistaabpn1/article/view/323/297
Scott, J. W. (2005). O enigma da igualdade. Revista Estudos Feministas, 13(1), 11-30. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2005000100002
Silva, P. V. B. (2006). Racismo discursivo e avaliações do Programa Nacional do Livro Didático. Intermeio, 12(24), 6-29. https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/ view/2553/1790
Silva, P. V. B. (2014). One more story: Racial relations and stereotypes in Brazilian literature. Diogenes, 59(3-4), 168-180. https://doi.org/10.1177/0392192114538926
Silva, P. V. B., & Rosemberg, F. (2008). Brasil: Lugares de negros e brancos na mídia. In T. Dijk (Org.), Racismo e discurso na América Latina (pp. 73-118). Contexto.
Silva, P. V. B., Santos, W. O., & Rocha, N. G. (2012). Negras(os) e brancas(os) em publicidades de jornais paranaenses. Intercom − RBCC, 35(2), 149-168. http://www.scielo.br/pdf/ interc/v35n2/08.pdf
Silva, S. J. (2009). O canto de Oyá no CandombléKeto: Um estudo dos aspectos culturais e etnomusicológicos [Dissertação de mestrado]. Universidade Federal da Bahia. https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/10834/1/dissert_Sara%20da%20Silva.pdf
Silvério, V. R. (2002). Ação afirmativa e o combate ao racismo institucional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, (117), 219-246. http://www.scielo.br/pdf/cp/n117/15560.pdf
Silvério, V. R., Pinto, R. P., & Rosemberg, F. (Orgs.). (2011). Relações raciais no Brasil: Pesquisas contemporâneas. Contexto. https://www.fcc.org.br/fcc/fcc-publicacoes/relacoes-raciais-no-brasil-pesquisas-contemporaneas
Steelman, C. A., & Murphy, M. J. (1972). Increasing compatibility in desagregated schools between elementar educacional practices, the curriculam, and the concept of whiteness. San Francisco School District, CA.
Ware, V. (Org.) (2004). Branquidade: Identidade branca e multiculturalismo. Garamond.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).