Indicators of the presence of physical spaces in schools
DOI:
https://doi.org/10.18222/eae.v36.11794Keywords:
School Infrastructure, Educational Indicators, Education Assessment, Public PolicyAbstract
This study presents the development of school infrastructure indicators based on microdata from the 2023 School Census, covering public elementary and secondary schools across the country. Confirmatory Factor Analysis was used to define a hierarchical model composed of six first-order latent factors, explained by a second-order factor, referred to as the School Physical Spaces Indicator. This model summarizes the presence of physical spaces and accessibility resources in educational units. The model showed satisfactory fit, and the results indicate significant disparities related to variables such as geographic region, location, and administrative dependency, underscoring the importance of adequate physical infrastructure in schools, as it constitutes an essential aspect for promoting educational equity and quality.
Downloads
References
Baumert, A., Beierlein, C., Schmitt, M., Kemper, C. J., Kovaleva, A., Liebig, S., & Rammstedt, B. (2014). Measuring four perspectives of justice sensitivity with two items each. Journal of Personality Assessment, 96(3), 380-390. https://doi.org/10.1080/00223891.2013.836526
Berry, B., Smylie, M., & Fuller, E. (2008). Understanding teacher working conditions: A review and look to the future. Center for Teaching Quality.
Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. John Wiley & Sons.
Hair, J. F., Jr., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2009). Análise multivariada de dados (A. S. Sant’Anna, Trad.; 6a ed.). Bookman.
Hu, L.-T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2014). TALIS: Pesquisa Internacional sobre Ensino e Aprendizagem. Relatório nacional. MEC; Inep. https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pesquisa_talis/2013/talis2013_relatorio_brasil.pdf
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2024). Relatório de resultados do Saeb 2021 – Volume 1: Contexto educacional e resultados em língua portuguesa e matemática para o 5º e 9º anos do ensino fundamental e séries finais do ensino médio. MEC; Inep. https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2021/resultados/relatorio_de_resultados_do_saeb_2021_volume_1.pdf
Johnson, S. M. (2006). The workplace matters: Teacher quality, retention, and effectiveness. National Education Association.
Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. Routledge.
Laros, J. A. (2012). O uso da análise fatorial: Algumas diretrizes para pesquisadores. In L. Pasquali (Org.), Análise fatorial para pesquisadores (pp. 163-193). LabPam Saber e Tecnologia. https://www.researchgate.net/publication/233735561_O_Uso_da_Analise_Fatorial_Algumas_Diretrizes_para_Pesquisadores
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014). Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20112014/2014/lei/l13005.htm
Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. (2015). Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm
Löwe, B., Wahl, I., Rose, M., Spitzer, C., Glaesmer, H., Wingenfeld, K., Schneider, A., & Brähler, E. (2010). A 4-item measure of depression and anxiety: Validation and standardization of the Patient Health Questionnaire-4 (PHQ-4) in the general population. Journal of Affective Disorders, 122(1-2), 86-95. https://doi.org/10.1016/j.jad.2009.06.019
Malhotra, N. K. (2006). Pesquisa de marketing: Uma orientação aplicada (L. Bocco, Trad.; 4a ed.). Bookman.
Marsh, H. W., Hau, K.-T., & Wen, Z. (2004). In search of Golden rules: Comment on hypothesistesting approaches to setting cutoff values for fit indexes and dangers in overgeneralizing Hu and Bentler’s (1999) findings. Structural Equation Modeling, 11(3), 320-341. https://doi.org/10.1207/s15328007sem1103_2
Mingoti, S. A. (2005). Análise de dados através de métodos de estatística multivariada: Uma abordagem prática. Editora UFMG.
Ministério da Educação (MEC). (2018). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. MEC. https://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Oliveira, D. A., Pereira, E. A., Jr., & Revi, N. de S. (2020). Condições de trabalho dos professores e satisfação profissional: Uma análise em sete estados do Brasil. Cenas Educacionais, 3, Artigo e9503. https://revistas.uneb.br/cenaseducacionais/article/view/9503
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (Unesco). (2019). Qualidade da infraestrutura das escolas públicas do ensino fundamental no Brasil: Indicadores com dados públicos e tendências de 2013, 2015 e 2017. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368757
Pereira, E. A., Jr. (2017). Condições de trabalho docente nas escolas de educação básica no Brasil: Uma análise quantitativa [Tese de doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório Institucional da UFMG. https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-AQQPSG
Portaria MEC n. 395, de 29 de maio de 2025. (2025). Institui o Programa de Formação Inicial em Serviço de Profissionais da Educação Básica – Profuncionário. Diário Oficial da União, (102), Seção 1, p. 41, Brasília, DF. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-mec-n-395de-29-de-maio-de-2025-633378065
Ramos, M. D. P., Pereira, E. A., Jr., & Oliveira, D. A. (2018). Infraestrutura das escolas rurais de educação básica: Desigualdades em relação ao meio urbano. Nodos y Nudos, 6(45), 13-26. https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num45-9617
Raykov, T. (1997). Estimation of composite reliability for congeneric measures. Applied Psychological Measurement, 21(2), 173-184. https://doi.org/10.1177/01466216970212006
Resolução n. 6, de 8 de maio de 2020. (2020). Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar aos alunos da educação básica no âmbito do Programa Nacional de Alimentação Escolar – Pnae. Brasília, DF. https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/legislacao/resolucoes/2020/resolucao-no-6-de-08-de-maio-de-2020/view
Sá, J. dos S., & Werle, F. O. C. (2017). Infraestrutura escolar e espaço físico em educação: O estado da arte. Cadernos de Pesquisa, 47(164), 386-413. https://doi.org/10.1590/198053143735
Soares, D. J. M., Soares, T. E. A., & Santos, W. dos. (2020). Infraestrutura e desempenho escolar na Prova Brasil: Aspectos e conexões. Olhar de Professor, 23, Artigo e-2020.15023.209209227242.0626. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15023.209209227242.0626
Soares Neto, J. J., & Castro, E. S. (2020). Escalas específicas para medir a infraestrutura escolar da educação básica. Pesquisa e Debate em Educação, 10(1), 1160-1189. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.32026
Soares Neto, J. J., Jesus, G. R. de, Karino, C. A., & Andrade, D. F. de. (2013). Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos em Avaliação Educacional, 24(54), 78-99. https://doi.org/10.18222/eae245420131903
Vasconcelos, J. C., Lima, P. V. P. S., Rocha, L. A., & Khan, A. S. (2021). Infraestrutura escolar e investimentos públicos em Educação no Brasil: A importância para o desempenho educacional. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 29(113), 874-898. https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002802245
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estudos em Avaliação Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).