Indicators of the presence of physical spaces in schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v36.11794

Keywords:

School Infrastructure, Educational Indicators, Education Assessment, Public Policy

Abstract

This study presents the development of school infrastructure indicators based on microdata from the 2023 School Census, covering public elementary and secondary schools across the country. Confirmatory Factor Analysis was used to define a hierarchical model composed of six first-order latent factors, explained by a second-order factor, referred to as the School Physical Spaces Indicator. This model summarizes the presence of physical spaces and accessibility resources in educational units. The model showed satisfactory fit, and the results indicate significant disparities related to variables such as geographic region, location, and administrative dependency, underscoring the importance of adequate physical infrastructure in schools, as it constitutes an essential aspect for promoting educational equity and quality.

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Author Biographies

Edmilson Antonio Pereira Junior, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte-MG, Brasil

Estatístico, com especialização em Estudos de Criminalidade e Segurança Pública, mestrado em Sociologia e doutorado em Educação, pela UFMG. É bolsista de pós-doutorado do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) e pesquisador no Grupo de Estudos Sobre Política Educacional e Trabalho Docente (Gestrado/UFMG). Atua nas áreas de: estatística, metodologia quantitativa, indicadores e amostragem.

Michael Daian Pacheco Ramos, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Jacobina-BA, Brasil

Possui licenciatura em Educação Física, mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), doutorado em Educação e Contemporaneidade pela UNEB e pós-doutorado na Universidade Federal da Bahia (UFBA). Atualmente é professor do curso de Educação Física e do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade na UNEB. Trabalha com: condições de trabalho, escola rural, educação do campo e saúde docente.

Dalila Andrade Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte-MG, Brasil

Diretora de Cooperação Institucional, Internacional e Inovação do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (DCOI/CNPq). Professora emérita da UFMG. Pesquisadora PQ 1A do CNPq. Socióloga, doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), mestre em Educação e bacharel em Ciências Sociais pela UFMG.

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Published

2025-09-26

How to Cite

Pereira Junior, E. A., Ramos, M. D. P., & Oliveira, D. A. (2025). Indicators of the presence of physical spaces in schools. Estudos Em Avaliação Educacional, 36, e11794. https://doi.org/10.18222/eae.v36.11794

Issue

Section

Synthetic Indicators as Part of the Evaluation of Basic Education