The (in)equality of knowledge in the literacy cycle

Authors

  • Naira da Costa Muylaert Lima Pós-doutoranda do Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil http://orcid.org/0000-0001-5161-0501
  • Alicia Maria Catalano de Bonamino Professora do Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
  • Luis Antonio Fajardo Pontes Analista de dados sênior do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4050

Keywords:

Knowledge, Literacy, Educational Evaluation, Educational Inequalities

Abstract

The present study seeks to contribute to the debate about educational inequalities, using the study of the (re)production of the inequality of knowledge. Based on data from the longitudinal evaluation of literacy in Espírito Santo, from the 2012, 2013 and 2014 publications, this study has analyzed the percentage of variation between the high and low performance groups in the Reading Tests of the 1st and 3rd years of high school. The main results point out that the acquisition of skills is more heterogenous in the 1st year, which supports the hypothesis that, during the literacy cycle, students may have gone through intrascholastic reorganization processes which make their results more homogeneous. That is, less unequal. Despite this, there are certain skills that are not consolidated by the end of the 3rd year, which provides evidence of the ineffectiveness of the current policies for students to learn essential skills throughout the literacy process.

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Author Biography

Naira da Costa Muylaert Lima, Pós-doutoranda do Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Políticas Públicas em Educação

Avaliação da Educação

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Published

2018-04-23

How to Cite

Lima, N. da C. M., Bonamino, A. M. C. de, & Pontes, L. A. F. (2018). The (in)equality of knowledge in the literacy cycle. Estudos Em Avaliação Educacional, 29(70), 78–106. https://doi.org/10.18222/eae.v0ix.4050